Web Analytics Made Easy - Statcounter

جشنواره فیلم شهر با رقابت هنرمندان ایرانی در عرصه‌های مختلف اواخر تیرماه در پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود و کار هیئت انتخاب به پایان رسیده است و هیئت داوران مشغول بازبینی آثار هستند. جدا از سبک رقابت، گونه‌ی رقابت و حوزه‌های مختلفی که خانواده‌ی سینما و تلویزیون و حتی شبکه نمایش خانگی با حضور آثار بین‌المللی با یکدیگر رقابت دارند در گفت‌وگو با داوران و شرکت‌کنندگان جشنواره ماهیت برگزاری این جشنواره بین‌المللی را بررسی می‌کنیم در بخش اول این گزارش مهدی فرجی، عباس رافعی، مهرداد خوشبخت و مریم بحرالعلومی با ما همکلام شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ ماهیت هر جشنواره می‌تواند رقابتی باشد برای ایجاد انگیزه میان شرکت‌کنندگان آن، اما گاهی نگاهی کیفی و تکنیکی در زوایای مختلف یک جشنواره از انتخاب تا داوری محسوس است که می‌تواند فرصتی برای ارتقا باشد. با داوران و شرکت‌کنندگان جشنواره شهر در این‌باره به گپ و گفت نشسته‌ایم.


مهدی فرجی: سریال «نون خ۲» شهرها و قومیت‌های مختلف ایران را به تصویر می‌کشد


«مهدی فرجی» تهیه‌کننده سریال «نون‌خ 2» عنوان کرد: «سریال «نون خ۲» با تصویری از شهرهای دیگر ایران، جزو یکی از آثار پرمخاطب تلویزیون است و قومیت‌های مختلف را به تصویر می‌کشد. همین امر باعث شده تا یک‌بار دیگر آن روابط اجتماعی بین مردم که در این روزها در اجتماع تار شده است به نمایش درآید.»

«مهدی فرجی» تهیه‌کننده سریال «نون خ ۲» که در هشتمین دوره از این جشنواره حضور دارد؛ درباره حضور این مجموعه در این رویداد گفت: «عمدتا جشنواره‌های سینمایی بسیار است، اما جشنواره‌ای که بخواهد سریال‌های تلویزیونی را مورد بررسی قرار دهد بسیار محدود است؛ جز جشنواره جام‌جم، جشنواره فیلم شهر تنها رویدادیست که مجموعه‌های نمایشی را در معرض رقابت می‌گذارد.»

او ادامه داد: «جشنواره فیلم شهر یکی از مهم‌ترین رویدادها در سطح بین‌الملل است و به همین دلیل برای هر سازنده‌ای حضور اثرش مهم است؛ اما در این بین یک‌سری گلایه‌ها نیز وجود دارد، زمانی که خبر حضور این سریال را در جشنواره فیلم شهر اعلام کردم، «سعید آقاخانی» کارگردان این کار به من پیام داد و خواست کار را از این رقابت خارج کنیم؛ او معتقد بود اصولا در این جشنواره‌ها آثار طنز آنطور که باید و شاید مورد تکریم قرار نخواهد گرفت.»


فرجی در پایان با اشاره به اینکه سریال «نون خ» یک طنز اجتماعی است؛ توضیح داد: « این سریال با تصویری از شهرهای دیگر ایران، جزو یکی از آثار پرمخاطب تلویزیون است و قومیت‌های مختلف را به تصویر می‌کشد. همین امر باعث شده تا یک‌بار دیگر آن روابط اجتماعی بین مردم که در این روزها در اجتماع تار شده است به نمایش درآید و همین امر نقطه‌ای است که این مجموعه و جشنواره را به هم می‌رساند.»

عباس رافعی: فیلمسازان جوان نگاه امیدوارانه‌تری نسبت به شهر دارند

عباس رافعی، عضو هیأت انتخاب بخش «سینمایی» هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر گفت: به نظرم آثار از سطح خوبی برخوردار بود، جوانان فیلم‌های خوبی ساخته بودند و نگاهی که به شهر داشتند نگاه امیدوارانه‌تری بود.

عباس رافعی، نویسنده، کارگردان، تهیه‌کننده و عضو هیأت انتخاب بخش «سینمایی» هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، درباره انتخاب آثار این دوره گفت: با توجه به اینکه به دلیل شرایط کرونا در برگزاری جشنواره وقفه افتاد، امسال با حجم زیادی از آثار برای انتخاب روبرو بودیم. آثاری که به دبیرخانه ارسال شده بود فیلم‌هایی بود که کاملاً در فضای شهری می‌گذشت و به مهم‌ترین موضوع مرتبط با جشنواره می‌پرداخت، برای همین باید بگویم انتخاب آثار در این شرایط بسیار سخت بود.

وی افزود: با توجه به اینکه تصور می کردیم طبق معمول برای این بخش تعداد آثار کمتری انتخاب شوند، 18 فیلم برای حضور در این بخش از جشنواره انتخاب شد. به نظرم آثار از سطح خوبی برخوردار بودند و جوانان فیلم‌های خوبی ساخته بودند، نگاهی که به شهر داشتند نگاه امیدوارانه‌تری نسبت به آثاری که تلخ و تاریک هستند، بود.

رافعی با بیان اینکه جشنواره فیلم شهر تلاش می‌کند میان مردم الگوسازی کند، توضیح داد: جشنواره فیلم شهر می‌تواند با انتخاب فیلم‌های قابل قبول، آینه‌ای تمام قد در مقابل مردم شهر باشد، مردم زیبایی‌ها و زشتی‌های خود و شهر را روی پرده سینما ببینند و در جهت رفع زشتی‌ها بکوشند. همچنین فیلمسازان می‌توانند مسیری از الگوها را در آثار خود به نمایش بگذارند، مثلاً طبق شعار جشنواره امسال «کلانشهر تهران؛ الگوی جهان اسلام» فیلمسازان می‌توانند به جزئیات این الگوها در سطح شهر دقت کنند، بر رفتار شهروندان در مسائلی مانند رانندگی و شهروندی تأثیرگذار باشند و نهایتاً رفتار مردم تهران به گونه‌ای شود که شایسته الگو شدن داشته باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «فصل فراموشی فریبا» در اهمیت برگزاری جشنواره فیلم شهر عنوان کرد: وقتی یک جشنواره موضوعی برگزار می‌شود یعنی قطعاً دغدغه‌هایی وجود دارد، جشنواره در جهت اصلاح برخی امور تلاش می‌کند و در این راه از بخش فرهنگی کمک می‌گیرد. جشنواره فیلم شهر نیز به عنوان یک جشنواره موضوعی از سینما و سایر رسانه‌ها در جهت بهبود وضعیت شهر و جامعه کمک می‌گیرد. فیلمساز نیز تلاش می‌کند مصائب و مشکلات شهری و شهروندان را آن‌طور که باید باشد، نمایش دهد. نهایتاً تأثیر این آثار این می‌شود که شهروندان در اصلاح رفتار شهروندی خود تلاش کنند.

مهرداد خوشبخت: جشنواره فیلم شهر محتوایی‌تر از باقی جشنواره‌ها است

کارگردان «آبادان یازده ۶۰» گفت: جشنواره فیلم شهر محتوایی‌تر از باقی جشنواره‌هایی است که در زمینه آثار نمایشی برگزار می‌شود به همین دلیل اگر اثری در این جشنواره حضور پیدا کند برای سازندگان آن اهمیت ویژه دارد.

مهرداد خوشبخت کارگردان فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» درباره حضور فیلمش در هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر گفت: در ابتدای صحبت‌هایم باید بگویم که جشنواره فیلم شهر در سال گذشته به علت همه‌گیری بیماری کرونا برگزار نشد و خب جایش بین جشنواره‌های سینمایی بسیار خالی بود، اینکه دوباره شاهد برگزاری این رویداد هستیم بسیار خوشحالم.

این کارگردان ادامه داد: این رویداد سینمایی محتوایی‌تر از باقی جشنواره‌هایی است که در زمینه آثار نمایشی برگزار می‌شود به همین دلیل اگر اثری در این جشنواره حضور پیدا کند برای سازندگان آثار مثل ما، اهمیت ویژه و ذوقی برابر دریافت سیمرغ در جشنواره فیلم فجر دارد. امیدوارم فیلم «آبادان یازده ۶۰» نیز بتواند در این جشنواره دیده شود به‌عنوان کارگردان فیلم برایم این نوع سنجش مهم است.

خوشبخت با اشاره به اینکه مصداق شهری یک فیلم در جشنواره فیلم شهر مهم است، توضیح داد: فیلم «آبادان یازده ۶۰» درباره مقاومت مردم یک شهر است، این اثر به این موضوع که مردم یک شهر تا آخرین لحظه ایستادگی کردند، اشاره دارد و به همین دلیل موضوع مشترکی بین این فیلم و جشنواره فیلم شهر وجود دارد آن هم شهر و مردمان آن دیار است. به‌عنوان یک کارگردان باید بگویم که باید نقاط مشترک فیلم‌ها و دیدگاه‌های جریان‌ساز را پیدا کنیم در این صورت به یک نقطه مشترک خواهیم رسید که به نفع حال سینمای ایران و مخاطبان آن است.

مریم بحرالعلومی : کارگردان شهر بانو از یک جشنواره استتراتژی می گوید!

مریم بحرالعلومی کارگردان فیلم «شهربانو» عنوان کرد: فارغ از تمام بحث‌های فنی و تخصصی وقتی جشنواره‌ موضوعی و دیدگاهی به آثار سینمایی و حتی تلویزیونی توجه می‌کند؛ یعنی آثار نمایشی جای بررسی متفاوتی را دارند که این بر دوش جشنواره فیلم شهر است.

«مریم بحرالعلومی» کارگردان فیلم «شهربانو» درباره حضورش در جشنواره فیلم شهر گفت: «جشنواره فیلم فیلم شهر که امسال هشتمین دوره‌اش را پشت سر می‌گذارد، یکی از مهم‌ترین و به اصطلاح استراتژیک‌ترین رویدادهای سینمایی ایران است. فارغ از تمام بحث‌های فنی و تخصصی وقتی جشنواره‌ موضوعی و دیدگاهی به آثار سینمایی و حتی تلویزیونی توجه می‌کند؛ یعنی آثار نمایشی جای بررسی متفاوتی را دارند که این بر دوش جشنواره فیلم شهر است».

کارگردان فیلم سینمایی «پاسیو» با بیان اینکه جشنواره فیلم شهر جایش در دوران کرونا خالی بود، توضیح داد: «این رویداد مهم و متفاوت در دو سال اخیر که درگیر مهار کردن این بیماری بودیم برگزار نشد و همین امر باعث شد تا آثار نمایشی از رقابت در این رویداد جا بمانند. شهربانو نیز یکی از همین فیلم‌هاست».

بحرالعلومی با اشاره به اینکه فیلم سینمایی «شهربانو» یک درام اجتماعی است، بیان کرد: «این فیلم روایت‌گر اتفاقیست که در سطح یک شهر می‌افتد و درباره یک حق شهروندی صحبت می‌کند. جرم و جنایت روزانه گریبان‌گیر برخی از شهروندانیست که ناخواسته وارد جریانی می‌شوند، شهربانو روای تمام این حرفهاست. امیدوارم این فیلم جایگاه خودش را در این جشنواره پیدا کند».

انتهای پیام/

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: مهدی فرجی جشنواره بین المللی فیلم شهر مهرداد خوشبخت آبادان یازده ۶۰ مجید اکبرشاهی نون خ۲ سریال نون خ۲ جشنواره فیلم شهر جشنواره بین المللی مریم بحرالعلومی آبادان یازده ۶۰ کارگردان فیلم برگزار می شود فیلم سینمایی همین دلیل آثار نمایشی یک جشنواره جشنواره ها مهدی فرجی همین امر فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۳۶۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمدحسین لطیفی :تکنیک مهم نیست دل فیلمساز را می‌خریم/روی نقاط اختلاف انگشت نگذاریم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدحسین لطیفی نویسنده، کارگردان و دبیر نخستین جشنواره فیلم «رضوان» در حاشیه نشست خبری این جشنواره با اشاره به اینکه گستره فیلم های دینی شامل همه فیلم ها با مضمون محبت، انسانیت، گذشت، ایثار و … می‌شود، به خبرنگار مهر گفت: اگر از صفر تا ۲۰ به دینی بودن یک فیلم نمره بدهیم، متوجه مرحله مرحله بودن این نگاه به فیلم می‌شویم مثلاً یک فیلم نمره ۵ و فیلمی دیگر نمره ۱۰ می‌گیرد اما هیچیک از این فیلم ها از گستره فیلم دینی خارج نمی‌شوند و تقریباً اکثر آثار اینگونه‌اند.

مهر نوشت: این کارگردان با اشاره به این‌که شیوه‌های مختلف در پرداخت به حضور خدا در فیلم‌ها وجود دارد، عنوان کرد: مساله اصلی و نکته من این است که آیا خدا در یک فیلم حضور دارد و خدا با آن کاراکتر هست؟ خدا برای هر کسی یک معنا دارد اما این به معنای حضور خدا از اول تا آخر در یک فیلم نیست چرا که اقتضای درام این است که مثلاً یک آدم به حضیض ذلت و بدبختی برسد اما کاراکتر فیلم در جایی احساس می‌کند خدا او را فراموش نکرده و این ارتباط به او آرامش می‌دهد. از این رو شیوه های مختلف در نوع پرداخت به حضور خدا وجود دارد.

وی درباره ویژگی‌های یک جشنواره دینی مطرح کرد: جشنواره دینی تنها تبلیغ دین نیست ولی تبلیغ دین هم در آن دیده می‌شود مثلاً در فیلم «سفر سبز» نه آن کشیش مسیحی آمده است تا حاج رضا را مسیحی کند نه حاج رضا آمده است تا کشیش مسیحی را مسلمان کند، مهم این است که در نسبت با سایر ادیان ما یک افق دید با ۲ تعلیم متفاوت داریم و باید توجه داشته باشیم چقدر به هم نزدیک هستیم. نقاط اختلاف ما کم است پس بهتر است روی نقاط اختلاف انگشت نگذاریم به عنوان مثال در «از کرخه تا راین» حاتمی کیا، سعید در یک کلیسا نماز می‌خواند. به نظرم فیلمسازها باید به مواردی از این دست توجه کنند.

کارگردان فیلم «غریب» با اشاره به اینکه حمایت های خوبی از جشنواره فیلم «رضوان» شده است، گفت: بالاخره در طول سال جوانانی در کشور هستند که در جاهای مختلفی فیلم می‌سازند و ممکن است دیده نشوند و نتوانند عرض اندام کنند از این رو جشنواره فیلم رضوی مأمنی است برای اینکه بیایند و عرض اندام کنند. در اینجا دنبال نمره ۱۰۰ دادن به تکنیک فیلم‌ها نیستیم و اول دل فیلمساز را می‌خریم.

لطیفی در پایان درباره فعالیت های اخیرش در زمینه کارگردانی فیلم یا سریال گفت: قدیمی ها می‌گفتند «صداش در میاد نگران نباشید» اما فعلاً زمان مناسبی برای صحبت کردن راجع به کارهایم نیست.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901607

دیگر خبرها

  • استقلال آماده بالا بردن جام قهرمانی شد
  • زنانی که در کن رئیس شدند
  • تأییدیه سازمان سینمایی؛ شرط پخش فیلم خارجی از پلتفرم‌ها
  • مورایس: بردن پرسپولیس اصلا آسان نیست
  • آثار سینمایی خارجی پلتفرم‌ها تحت نظارت سازمان سینمایی قرار گرفت
  • عرضه فیلم‌های خارجی پلتفرم‌ها زیر نظر سازمان سینمایی رفت
  • دستور خزاعی برای فیلم‌های خارجی عرضه شده در پلتفرم‌ها
  • رجوع و روایت آتش بلاگری و سلبریتی شدن در روابط زن و شوهری
  • تکنیک مهم نیست، دل فیلمساز را می‌خریم
  • محمدحسین لطیفی :تکنیک مهم نیست دل فیلمساز را می‌خریم/روی نقاط اختلاف انگشت نگذاریم